پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183708
وام ۲۵ميليوني ريپ مي‌زند!
تاریخ انتشار : 1394/09/03 11:47:56
نمایش : 1826
بخشنامه نقد شدن چک خودروسازان به 5 بانک ابلاغ شده و بانک‌هاي صادرات، ملي، سپه و تجارت هر کدام 25 هزار خودرو و بانک پارسيان هم 10 هزار خودرو را تخصيص اعتبار مي‌کنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار بخشنامه نقد شدن چک خودروسازان به ۵ بانک ابلاغ شده و بانک‌هاي صادرات، ملي، سپه و تجارت هر کدام ۲۵ هزار خودرو و بانک پارسيان هم ۱۰ هزار خودرو را تخصيص اعتبار مي‌کنند. اين ابلاغ در حالي صورت مي‌گيرد که خودروسازان اعلام کرده بودند تاکنون بانک مرکزي با وجود گذشت ۱۰ روز از پايان اين طرح هنوز يک فقره از چک‌ها را هم نقد نکرده است. پس از آنکه با اجراي طرح وام ۲۵ ميليون توماني خودرو بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان تسهيلات به شرکت‌هاي سايپا و ايران‌خودرو پرداخت شد و در اين مسير بيش از ۱۱۰ هزار مورد براي فروش خودرو با تسهيلات بانکي ثبت‌نام کردند، سهم ايران‌خودرو از فروش اقساطي خودرو با تسهيلات بانکي حدود ۵۳ هزار خودرو و سهم گروه سايپا ۵۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه (پارس خودرو ۸۱۰۰، زامياد ۵۳۰۰ و سايپا۴۳۳۰۰ دستگاه) اعلام شد. با وجود پايان گرفتن اين چرخه فروش با ابلاغ اطلاعيه بانک مرکزي در ۲۴ آبان اما از آن تاريخ تاکنون خودروسازان با اعلام اينکه ما همه مدارک و چک‌هاي وصولي از مردم را به بانک مرکزي ارائه کرده‌ايم مي‌گويند بانک مرکزي تاکنون با وجود گذشت ۱۰ روز از پايان اين طرح هنوز يک فقره از چک‌ها را هم نقد نکرده است.


در اين ميان مديرکل اعتبارات بانک مرکزي در گفت‌وگو با تسنيم اظهار داشت: بانک مرکزي در تأمين مالي ۱۱۰ هزار دستگاه خودروي فروخته شده در وام ۲۵ ميليون توماني فروش خودرو مشکلي ندارد. سيدعلي‌اصغر ميرمحمدصادقي افزود: بانک‌هاي عامل پس از دريافت مدارک خودروسازان نسبت به ارسال آنها به بانک مرکزي اقدام مي‌کنند. وي با ادامه داد: بخشنامه‌اي به بانک‌هاي عامل ارسال کرديم تا آنها به محض دريافت مستندات و مدارک از شرکت‌هاي خودروساز نسبت به تقسيط اعتبار مطابق با توافقات اوليه اقدام کنند. وي با بيان اينکه در توافق اوليه خودروسازان ملزم شده‌اند فهرست فروش خود را به انضمام چک ظهرنويسي شده توسط نمايندگي‌هاي فروش به اضافه مشخصات خودرو به بانک‌ها تحويل دهند، افزود: بانک‌هاي عامل نيز پس از دريافت اين مدارک و تاييد آنها نسبت به ارسال آنها به بانک مرکزي اقدام مي‌کنند. وي با بيان اينکه خودروسازان‌ برخي موارد از جمله ظهرنويسي چک‌ها را رعايت نکرده‌اند، اضافه کرد: بانک مرکزي نيز در بخش‌هاي مختلف نسبت به اعطاي اين تسهيلات اقدام مي‌کند.

خودروها به مردم تحويل نشد

در همين حال گزارش‌هاي دريافتي نشان از آن دارد که اين روزها مردم با مراجعه به نمايندگي‌ها پس از طرح پرسش درباره تحويل خودروهاي ثبت‌نامي با وام ۲۵ ميليون توماني، تنها با يک جمله از سوي نمايندگان فروش روبه‌رو مي‌شوند که «فعلا خبري نيست». اکنون مردم مانده‌اند و طرحي که سرانجام آن در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. اکنون بانک مرکزي همچنان زير بار ۲۰ هزار دستگاه خودروي مازاد بر رقم اعلام شده نمي‌رود و بنابراين بلاتکليفي همچنان وجود دارد. از سوي ديگر حال که بيش از ۲ هفته از زمان اجراي طرح مي‌گذرد، هيچ خبري از زمان تحويل خودروها نيست.


بر اين اساس قرار بود تحويل به صورت فوري باشد و خودروها هم در مدت زمان يک هفته تا يک ماه تحويل مردم شوند. بنابراين خودروسازان ترجيح داده‌اند همان زمان حداکثري را انتخاب کنند و بعد هم براي تحويل خودروها، زير قول و قرارشان بزنند. آنها اکنون مي‌گويند که فعلا خبري از تحويل خودروها نيست بنابراين مشترياني که ثبت‌نام کرده‌اند، بايد صبر کنند تا بانک مرکزي تصميم به تنزيل اسناد بگيرد. اين در شرايطي است که در جلسه‌اي که در ميانه اجراي طرح، ميان خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، مقام مسؤول يکي از شرکت‌هاي خودروسازي در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد در روز پنجم اجراي طرح، ۱۶۰ ميليارد تومان از سوي بانک مرکزي به حسابش واريز شده. مقام مسؤول يک شرکت خودروساز ديگر هم اعلام کرد ۴۶۰ ميليارد تومان از سوي بانک مرکزي به حسابش واريز شده است.


يکي از نمايندگي‌هاي فروش خودروسازان  مي‌گويد: هر روز که مي‌گذرد، مراجعات مردم به نمايندگي‌ها زيادتر مي‌شود و البته برخي از همکاراني که در امدادخودرو هم کار مي‌کنند، در اين باره مورد سوال قرار مي‌گيرند. مردم انتظار دارند خودروهاي خود را هرچه زودتر تحويل بگيرند، چراکه زمان دريافت خودرو از ابتدا به آنها حداقل يک هفته اعلام شده است. وي مي‌افزايد: مردم مراجعات زيادي به نمايندگي‌ها دارند ولي ما به عنوان نمايندگي‌هاي خودروسازان، جوابي براي آنها نداريم و متاسفانه برخي اوقات، مردم تلخي رفتارشان را نصيب ما به عنوان کارمندان فروش مي‌کنند در حالي که ما مقصر نيستيم و خودروسازان خود زمان تحويل را به تاخير انداخته‌اند. يکي ديگر از نمايندگان فروش به مهر مي‌گويد: در ابتدا که اجراي اين طرح آغاز شده بود، خودروسازان اعلام کردند زمان تحويل خودروهاي اين طرح حداقل يک هفته‌ است بنابراين ما هم به متقاضيان اعلام کرديم اگر اعتبارشان از سوي خودروساز تاييد شود، يک هفته تا حداکثر يک ماه خودرو را مي‌گيرند، در حالي که مردم روي همان يک هفته حساب باز کرده‌اند و اکنون مراجعات گسترده دارند. به هر حال بايد منتظر ماند و ديد بانک مرکزي چه زماني اعتبار لازم براي اجراي اين طرح را تامين مي‌کند.

تحويل خودرو پس از تأمين اعتبار بانکي

معاون فروش و بازاريابي سايپا نيز با بيان اينکه خريداران خودروي اقساطي خارج از ظرفيت و اختصاص وام بانکي به خودروهاي با تحويل‌ ۶۰ و ۹۰ روزه تعيين تکليف شد، گفت: براي تحويل خودرو منتظر اعتبار بانکي هستيم که پيش‌بيني مي‌شود در ۲ روز آينده عملي شود.

رضا تقي‌زاده درباره دليل تأخير در فاکتور شدن خودروهاي فروخته شده در طرح فروش اقساطي خودرو با تسهيلات ۲۵ ميليون تومان، اظهار داشت: سري اول چک‌هاي بانکي مربوط به اين طرح را به سيستم بانکي ارائه داده‌ايم و منتظر اقدام بانک‌ها هستيم. وي ادامه داد: در پرداخت تسهيلات مشابه، ابتدا متقاضي در بانک تشکيل پرونده مي‌داد اما در اين طرح متقاضيان ابتدا نزد خودروسازان تشکيل پرونده دادند و به همين دليل اعتبارسنجي آنها بايد توسط بانک‌ها صورت گيرد که اين بررسي مقداري طول مي‌کشد. تقي‌زاده با بيان اينکه در طرح اوليه فروش اقساطي خودرو قرار بود در ۲۴ ساعت پس از ارائه اطلاعات از سوي خودروسازان به بانک مرکزي، اعتبار از طرف بانک مرکزي به حساب‌ بانک‌هاي عامل واريز و ۴۸ ساعت پس از آن نيز اين اعتبار به حساب خودروسازان واريز شود، گفت: در ابتدا پيش‌بيني مي‌شد اين طرح در مدت يکي، دو ماه اجرا شود اما با سرعت پيش آمده در اجراي طرح و محدود شدن آن به ۶ روز، مقداري تأخير در اقدامات بانکي اتفاق افتاد. وي پيش‌بيني کرد: حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد خودروهاي ثبت‌نام شده در طرح فروش اقساطي طي ۳ روز تا يک هفته به خريداران تحويل داده شود. معاون فروش سايپا در پاسخ به اين سوال که گفته مي‌شود بانک مرکزي چک بانکي خريداران را به عنوان ملاک اصلي پرداخت اعتبار قبول ندارد و به دنبال دريافت تضمين از خودروسازان براي پاس شدن اين چک‌هاست، گفت: اين مساله درست نيست، در اجراي اين طرح اگر چکي پاس نشود طي مدت ۷۲ ساعت پول از حساب خودروساز برداشت خواهد شد. وي در ادامه در پاسخ به سوال ديگر درباره تعيين تکليف ثبت‌نام‌شدگان خارج از ظرفيت نيز گفت: اين مساله، يک موضوع مشخص بين خودروسازان و بانک مرکزي است و ارتباطي به مشتريان پيدا نمي‌کند. وي ادامه داد: اگر متقاضيان نسبت به تکميل پرونده، ارائه چک بانکي و پرداخت پيش‌پرداخت اقدام کرده باشند، فروش خودرو به آنها از محل منابع بانکي يا از محل منابع مالي خودروسازان انجام خواهد شد. تقي‌زاده توضيح داد: به اين ترتيب يا بانک‌ها اعتبار لازم براي تحويل اين خودروها را تأمين خواهند کرد يا خودروساز اين کار را انجام مي‌دهد.


مرجع : وطن امروز
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html